Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/1215
Название: Постнеклассические подходы в проектировании системы «водитель–автомобиль–среда» для обеспечения ее безопасности
Другие названия: Постнекласичні підходи до проектування системи «водій–автомобіль–середовище» для забезпечення безпеки
Postnonclassical approaches in design of system “driver-vehicle environment” for its safety
Авторы: Гончарова, Ольга Евгеньевна
Гончарова, Ольга Євгенівна
Honcharova, Olha
Ключевые слова: система
безопасность
постнеклассические методологии
сложная система
открытая система
самоорганизация
человекомерность
управляющие параметры
критическая разность/критический порог
system
safety
postnonclassical methodology
complex system
open system
self-organization
humanmeasurement
control parameters
the critical difference/critical threshold
система
безпека
постнекласичні методології
складна система
відкрита система
самоорганізація
людиномірність
керуючі параметри
критична різниця/критичний поріг
Дата публикации: Май-2016
Издательство: Наука и техника
Библиографическое описание: Гончарства, О. Е. Постнеклассические подходы в проектировании системы «водитель–автомобиль–среда» для обеспечения ее безопасности / О. Е. Гончарова // Электротехн. и компьютер. системы. – 2016. – № 23 (99). – С. 210–218.
Краткий осмотр (реферат): Обосновано применение методологии постнеклассики при конструировании автомобиля для увеличения безопасности системы «водитель–автомобиль–среда» [В–А–С]. Выдвигается гипотеза о необходимости учета при конструировании безопасного автомобиля степени различия подкласса систем автомобиля и человека, их моделей и принципов поведения.
This article provides an analysis of the potential of the concept of "human-dimensionality" and post-nonclassical possibilities of technology to develop a methodological solution to the problem of security human-dimensional macrosystem "driver–vehicle–environment" [D–V–E]. Postnonclassical methodology claims a new type of scientific rationality. The necessity of implementing new strategies of learning and self-organizing activities human-dimensional objects that first put forward an interdisciplinary approach. The second feature of the new strategies is to understand and learn how to manage them, without losing the "human in man", how to manage human-dimensional systems and to preserve man and Nature. These issues involved one of the promising directions of postnonclassics – psychosynergetic whose main objective is the development of strategies for safe human activity. Proved the efficiency of the new concept of psychosynergetic "whole in a whole" (or "environment in environment") for research and modeling complex systems, whose functioning is present (involved). It is shown the efficiency of using the postnonclassical methodology in the design of the automobile to increase the safety and reduce the trauma and costs in human-dimensional system [D–V–E]. The hypothesis on the need when designing a safe car to take into account the degree of difference of subclass of vehicle systems and humans, their models and principles of behavior patterns. Postnonclassical methodology allows to investigate the system [D–V–E] as human-commensurability and human-dimensional one and while understanding the principles of complex behavior of such systems, to identify ways to ensure its safety for humans and Nature.
Обгрунтовано застосування методології постнеклассікі при конструюванні автомобіля для збільшення безпеки системи «водій-автомобіль-середовище» [В-А-С]. Було висунуто гіпотеза про необхідність врахування при конструюванні безпечного автомобіля ступеня відмінності підкласу систем автомобіля і лю- дини, їх моделей і принципів поведінки.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://etks.opu.ua/?fetch=articles&with=info&id=860
http://dspace.opu.ua/xmlui/handle/123456789/1215
ISSN: 2221-3805
2221-3937
Располагается в коллекциях:Статті каф. АТ
Електротехнічні та комп'ютерні системи №23(99), 2016

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
210-218.pdf264.25 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.